Voor 23:59 besteld, morgen in huis*
Gratis verzending* en retour
Kies zelf je bezorgmoment
Betaal achteraf
Inklappen
Voor 23:59 besteld, morgen in huis*

Morgen nieuwe schoenen of een eye-catching accessoire nodig? Geen probleem – we zijn er de volgende dag al.

Gratis verzending* en retour

Gratis verzending vanaf EUR 50,- of altijd gratis met een account. Retourneren is altijd gratis.

Kies zelf je bezorgmoment

Kies uit meerdere bezorgopties en -momenten. Dan weet je zeker dat je thuis bent.

Betaal achteraf

Betaal tot 14 dagen achteraf met Klarna. Eenvoudig met één klik!

Omoda's ecobox: van idee tot test naar werkelijkheid

Omoda's ecobox: van idee tot test naar werkelijkheid
Help jij mee aan een groenere verzending?

Misschien heb je ‘m in het afgelopen half jaar al eens gekozen, óf heb je er nog niks van meegekregen, maar vanaf deze week is het officieel: we bieden op grote schaal een duurzamere verzendoptie aan, namelijk de ecobox. Deze herbruikbare en opvouwbare verzenddoos van kunststof kan meer dan 50 keer hergebruikt worden, waarmee we de impact van jouw online bestelde schoenen of accessoires wat betreft verpakkingsmateriaal flink reduceren. Als klant kun je deze optie zelf kiezen bij het afronden van je bestelling. De afgelopen maanden hebben we een test gedaan met een eerste versie van de ecobox, die erg succesvol was. “Onze klanten zijn klaar voor duurzame keuzes – dat heeft deze pilot ons laten zien. Nu is het onze plicht als e-commercebedrijf om dit te faciliteren”, aldus onze COO Jan Baan. We vertellen je in dit artikel meer over het ontstaan van de ecobox, de test die we hebben gedaan en hoe wij de toekomst van pakketjes verzenden zien.

HOE IS HET IDEE VOOR DE ECOBOX ONTSTAAN?

Het aantal online bestellingen in Nederland en daarbuiten groeit, dus ook als Omoda versturen we steeds meer pakketjes. Ongeveer een jaar geleden vroegen we ons af hoe we de loze lucht uit onze pakketjes konden krijgen. Zo kwamen we op het idee voor onze inpakmachine. Deze heeft niet alleen ons verpakkingsproces veel efficiënter gemaakt, maar zorgt er ook voor dat er 46 procent minder lucht in onze pakketjes zit en dat we in onze vrachtwagens 25 procent laadvolume besparen. Oftewel, waar we voorheen voor dezelfde lading vier vrachtwagens nodig hadden, zijn dat er nu nog maar drie. 

“Een goeie stap in het verkleinen van onze footprint, maar dan ben je er nog niet”, vertelt Jan. “Uiteindelijk vervoer je nog steeds al die kartonnen doosjes, die eenmaal bij de klant thuis de prullenbak in gaan. Superzonde natuurlijk, en ook nog eens irritant. Ik zie het zelf thuis ook – al dat karton stapelt zich op, en op een gegeven moment moet je toch tijd maken om het weg te brengen.” Zo ontstond binnen Omoda de vraag: hoe kunnen we een stukje irritatie voor de klant wegnemen én voorkomen dat het karton wat we gebruiken direct van de klant weer de kartonpers in moet? Het antwoord: een verzenddoos die je kunt hergebruiken. In ruil voor EUR 4,95 statiegeld gaan bestelde schoenen daarin naar jou, de klant, en afhankelijk van of je je bestelling wil houden stuurt je deze doos gevuld of leeg weer terug naar ons. Wij storten dan het statiegeld terug en gebruiken de doos weer voor een volgende bestelling. En dat wel meer dan vijftig keer!

Oké, toegegeven, wereldwijd bestonden er al prototypes van herbruikbare dozen, dus dit was niet een compleet nieuw idee. Maar die prototypes waren of heel kostbaar, of heel ingewikkeld, en dus in de praktijk veel te onhandig en duur om op grote schaal te gebruiken. Samen met de creatieve verpakkingsspecialist Paardekooper, onze partner in deze speurtocht naar een duurzame oplossing, zijn we gaan ontwikkelen. “We gingen op zoek naar de makkelijkste oplossing. Je moet niet per se naar een Omoda-winkel hoeven komen om de ecobox in te kunnen leveren, want dan staat ie waarschijnlijk alsnog lang achterin je auto”, licht Jan toe. “Toen dachten we, wat staat er in de buurt van ieder huis? Een brievenbus. Gecombineerd met onze winkels en alle DHL-pakketpunten zou dit voor een megadekking zorgen, zodat je ten alle tijden de verpakking makkelijk kan retourneren.”

De herbruikbare verzenddoos moest dus: 
•    Sterk genoeg zijn om het normale verzendproces te doorstaan;
•    Makkelijk en klein op te vouwen zijn, zodat de doos eenvoudig leeg teruggestuurd kan worden via de brievenbus;
•    Er gelikt uit zien, zodat je bestelling uitpakken een feestje blijft.

Lyanne Paardekooper, de CMO van Paardekooper, vertelt: “Het zijn uitdagende tijden voor de verpakkingsindustrie. Als verpakkingsproducent moet je duurzaamheid, efficiëntie én een optimale beleving voor de gebruiker weten te verenigen. Om verpakkingsoplossingen te kunnen maken die op alle drie die vlakken uitblinken combineren we bij Paardekooper meer dan honderd jaar kennis met de nieuwste technologie – Packnowledgy noemen we dat. Zo ook met de ecobox, een uitdaging die we met veel plezier zijn aangegaan. En met succes, want de ecobox is herbruikbaar, makkelijk retourneerbaar via de post en ziet er ook nog eens goed uit. Een goed voorbeeld dus als we het hebben over toekomstbestendige verpakkingen.” Toen we samen met Paardekooper het ontwerp voor 90 procent definitief hadden, besloten we een test te gaan doen met een eerste aantal. Want, leuk zo’n idee, maar zitten onze klanten hier wel op te wachten?

HET UUR VAN DE WAARHEID: DE TEST MET DE ECOBOX

Afgelopen juli kwamen de eerste ecoboxen beschikbaar binnen het bestelproces op Omoda.nl. Alleen bij bestellingen waarvan de schoenendoos in de ecobox past, kreeg je als klant gedurende het afronden van je bestelling de mogelijkheid om voor een ‘milieubewuste verzending’ te kiezen. In ruil voor EUR 4,95 statiegeld werd het pakketje dan in een ecobox opgestuurd. Binnen één dag na livegang waren we door de voorraad testboxen heen.

Steekproefsgewijs heeft onze klantenservice gedurende de testperiode klanten gebeld die gebruik hadden gemaakt van de ecobox om te vragen naar hun ervaring. “Alle klanten waren laaiend enthousiast”, vertelt een trotse Marlinde Baan-Verton, projectleider van de duurzaamheidswerkgroep binnen Omoda. “Natuurlijk konden we nog genoeg verbeteren, met name wat betreft de retourinstructies, maar iedere klant die we spraken was zeer tevreden over de staat waarin het pakketje bezorgd werd en zou de volgende keer weer voor de ecobox kiezen. Maar bovenal reacties als ‘prachtig initiatief’, ‘dit zouden meer bedrijven moeten doen’ en ‘kunnen jullie dit niet verplicht maken?’ stemden ons natuurlijk superblij! We hadden vertrouwen in ons idee, maar dat onze klanten er zó op zaten te wachten was een geweldige bevestiging.”

Voor onze medewerkers was dit ook een goede testperiode, met name in ons distributiecentrum. Angelique Reijngoudt, teamleider logistiek, vertelt: “Bestellingen inpakken in de ecobox was natuurlijk wel even wennen voor ons, al is het alleen omdat je door moet hebben hoe je ‘m in- en uit moet vouwen. Inmiddels zit dat er goed in. Met de komst van de inpakmachine is ons inpakproces een stuk sneller geworden en dan is de ecobox een grappige afwisseling. Die wordt dus handmatig ingepakt door de medewerkers die ook de cadeauverpakkingen doen. Daarom voelt de ecobox voor ons ook als iets speciaals, iets waar je nóg wat extra aandacht aan geeft. En het creëert bij ons ook bewustzijn van hoeveel klanten er mee bezig zijn; in het begin riepen we steeds tegen elkaar ‘Weer al een besteld!’.”

Niet alleen binnen Omoda zorgt de ecobox voor meer bewustzijn. Van de klanten die we tijdens de testperiode spraken gaf 73 procent aan dat zij voor de ecobox kozen vanuit milieuoverwegingen, en de overige 27 procent was nieuwsgierig of werd enthousiast van het idee van minder karton in de prullenbak. Maar natuurlijk is niet per definitie iedere Omoda-klant actief bezig met duurzaamheid. “Het was te verwachten dat de eerste gebruikers van de ecobox milieubewustzijn belangrijk vinden, want anders kies je waarschijnlijk niet zelf actief voor zo’n verzendoptie. Maar het geeft wel aan dat er in ieder geval onder een deel van onze klanten interesse naar is. Maar wat deze mogelijkheid ook doet is mensen die er misschien nog niet echt mee bezig zijn, bewust maken van duurzamere alternatieven”, illustreert Jan. “Daarom gaan we de ecobox nu volledig inzetten voor iedereen in Nederland.” Naar aanleiding van de test zijn er nog wat kleine aanpassingen aan de ecobox en de retourinstructies gedaan, en in totaal 5000 exemplaren besteld.

DE TOEKOMST VAN VERPAKKINGEN?

De eerste levering ecoboxen is nu binnen – vanaf vandaag krijg je de milieubewuste verzending als optie bij bestellingen die er qua formaat in passen. En nu? “De afgelopen jaren zijn we als retailsector bezig geweest met omzet en zoveel mogelijk klanten binnenhalen. Maar nu wordt het tijd om het over een andere boeg te gooien en meer te focussen op milieubewustzijn, ook voor de klant”, vertelt Marlinde. “Daarom zijn we aan het kijken of we het voor de klant inzichtelijker kunnen maken wat de impact is van zijn of haar bestelgedrag. We willen klanten niet afschrikken, juist niet, maar wel bewuster maken van wat er nou daadwerkelijk gebeurt als jij iets bestelt of terugstuurt. Absoluut geen eindoplossing natuurlijk, maar wel het begin van een groter bewustzijn van de impact van onze sector op de wereld om ons heen.”

En komen er nog meer nieuwe verpakkingen zoals de ecobox aan? Jan: “Ik denk zeker dat er de komende jaren veel gaat gebeuren op verpakkingsgebied. Misschien werken we over een tijd wel met universele herbruikbare verpakkingen, die door iedere retailer en klant gebruikt kunnen worden en overal ingeleverd kunnen worden voor statiegeld. En ook de verpakkingen zelf worden steeds duurzamer; de productieprocessen, de materialen. Er is nog zoveel verbetering mogelijk. Als je gaat kijken welke op het eerste gezicht simpele processen je zo kan veranderen dat het de milieu-impact verlaagt, de efficiëntie ten goede komt en de ervaring voor de klant nog beter maakt, dan zie je pas wat je laat liggen. Daar gaan we bij Omoda de komende tijd hard mee aan de slag.” 

Ook op collectiegebied gaan we het voor jou makkelijker maken om voor duurzaam te kiezen. “We kopen steeds meer duurzaam geproduceerde en diervrije producten in, en daarnaast zijn we bezig met filters voor onze webshop, waarmee klanten deze producten beter kunnen vinden. In de winkels gaan we door middel van labels duidelijker maken welke producten een duurzamere optie zijn”, aldus Marlinde.

Ga jij de ecobox uitproberen, of wil je er eerst nog meer van zien? Bekijk dan hier hoe het in- en uitvouwen van de ecobox werkt:

Hoe retourneer ik een ecobox?

Meer lezen over de dingen die wij aan duurzaamheid doen?

Naar Duurzaam Omoda