Heb je een item bij Omoda geshopt en is het incompleet of beschadigd bij jou afgeleverd of stuk gegaan? Dat is balen, maar ook: niet de bedoeling. Omoda’s herstelatelier to the rescue. Grote kans dat onze coupeuse of schoenhersteller wel raad weet met jouw item. In deze blog lees je waarom Omoda een herstelservice heeft én met welke issues je hier terecht kunt.
Waarom een herstelatelier?
Laten we vooropstellen dat we er álles aan doen om jou te voorzien van de mooiste fashion-items. Deze zijn natuurlijk niet alleen stijlvol, maar ook van goede kwaliteit zodat jij lang plezier hebt van jouw favorieten. Maar - ondanks dat - heeft een item soms een mankement. Dat proberen we dan natuurlijk zo goed mogelijk te verhelpen. Daarom is ons herstelatelier in het leven geroepen: een service speciaal voor Omoda-klanten om zo duurzaam mogelijk met fashion om te gaan.
Herstelhelden
Lizette en Esther vormen Omoda’s herstelatelier. Lizette ontfermt zich over het herstellen van kleding en Esther houdt zich bezig met het repareren van schoenen, tassen en accessoires zoals hoeden en riemen. Beiden zijn ze onwijs gepassioneerd over hun vak. Of het nu gaat om een losse zoom, lamme rits of losgelaten zool. Dit droomduo ziet het als een geweldige uitdaging om een item met een gebrek weer als nieuw te maken.
Hoe het werkt
Tot nu toe repareren en verzorgen Lizette en Esther alleen items die je bij Omoda geshopt hebt. Het is dus geen atelier waar je kleding kunt laten vermaken of herstellen tegen betaling. Als jouw schoen of kledingstuk van Omoda te snel niet (meer) naar behoren werkt of oogt, kijken we graag met je mee. Want vergeet niet: ieder item is uniek. Je bent altijd welkom in een van onze winkels of bij onze klantenservice, waar we jouw situatie en item individueel te beoordelen. We zorgen er met plezier voor dat jij helemaal happy bent met jouw Omoda-item!
Het naadje van de kous
Heb je een vlek op je chelsea boot, word je geplaagd door een los stiksel of is er een knoop van je favoriete jas gevallen en misschien zelfs kwijtgeraakt? Hoe groot of klein het probleem ook is, als ons herstelatelier het kan oplossen, doen de dames dat met liefde. Wat Omoda bij herstelwerkzaamheden heel belangrijk vindt: we repareren jouw item het liefst met originele onderdelen. En als dat écht niet kan, dan een exemplaar wat er nauwelijks van te onderscheiden is. Dus die kwijtgeraakte knoop van jouw jas, daar plaatst Lizette een minstens zo mooie – stevig en wel – voor terug.
Retourneren
Je kunt jouw ongedragen schoen of kledingstuk altijd tot 365 dagen na aankoopdatum ongedragen naar ons terugsturen, ook als je het hebt ontvangen met een foutje. Als een item door iets waar jij niets aan kunt doen niet meer te herstellen is - bijvoorbeeld een fabricagefout of een vlek die er al in zat - krijg je natuurlijk je geld terug als je het hebt teruggestuurd. Het is mogelijk om je retour aan te melden en aan te geven dat je een beschadigd fashion-item hebt ontvangen. Dat is voor ons fijn om te weten, zodat we er zeker van zijn dat we het niet per ongeluk opnieuw aanbieden zonder het eerst te repareren of herstellen.
En daarna?
Onze items worden altijd met de hand gecontroleerd voordat ze verzonden of in de winkel meegegeven worden. Zo kijken we bijvoorbeeld bij schoenen of ze beide dezelfde maat hebben en of er geen kleurverschil tussen de twee is. Bij kleding kun je denken aan een check of alle knopen én accessoires, zoals een ceintuur, aan een item zitten. Geretourneerde items krijgen eenzelfde kwaliteitscontrole. Als een item teruggestuurd wordt, zorgen we er met zo’n kwaliteitscontrole voor dat ieder item op de juiste plek terecht komt.
Soms kan een geretourneerd item direct terug naar de (online)shop en soms moet het eerst gerepareerd worden. En anders... weggooien? Nee, dat is een no go. We werken samen met verschillende partijen die beschadigde of incomplete items nog een goede bestemming kunnen geven. En als zij er niet mee geholpen zijn, maken we Drop & Loop blij. Die samenwerkingspartner vervezeelt de stoffen om nieuwe items bijvoorbeeld de Omoda-shopper mee te maken. De schoenen gaan naar 95% en worden daar opgeknapt en als tweedehands doorverkocht of de materialen worden gerecycled.”
Handig hè, dat herstelatelier? En dat allemaal dankzij het vakmanschap van twee toppers en Omoda’s ambitie om duurzaam met fashion om te gaan. Lizette en Esther vertellen meer over hun ervaringen in het vakgebied én bij Omoda.
Het leukste aan dit vak is...
“Met mijn handen bezig zijn”, vertelt Esther. “Daar haal ik zo veel plezier uit. Ik heb een opleiding tot schoenmaker gedaan waarbij ik van a tot z het proces heb geleerd: van de eerste schets tot het maken van schoenen. Ik doe dit werk, zodat ik mensen weer blij kan maken met hun geliefde items. Het zit er ook al van jongs af aan in: mijn beide oma's naaien kleding en ik keek altijd met ze mee. Later heb ik ervoor gekozen om de kant van schoenen op te gaan. Daar lag mijn interesse het meest.”
“Bij mij is deze passie via de navelstreng binnengekomen, haha. Ik was heel jong toen ik voor het eerst achter de naaimachine kroop”, vertelt Lizette lachend. “Ik heb als klein meisje mijn broertjes eerste pyjama gemaakt, zo leuk vond ik het. Ik stond altijd achter mijn moeder mee te kijken hoe zij te werk ging. Ik heb een vierjarige opleiding gevolgd en heb 35 jaar bij een ander bedrijf gewerkt als coupeuse. Ik heb dus al aardig wat ervaring.”
Favoriete bezigheid
Esther vertelt: “Elke reparatie heeft zo zijn charme. Maar ook het testen van producten, systemen en apparaten om mee te werken vond ik heel bijzonder. Je koopt een bepaald soort lijm, maar je hebt geen idee of die écht goed is. Dat moet je ondervinden door te proberen.”
Lizette vult aan: "Sowieso heeft Omoda zelf een hele prettige sfeer en fijne collega's. Na een turbulente start met veel nieuwe systemen, beheers ik ze inmiddels en kan ik er goed mee uit de voeten. Ik blijf leren, maar geef mijn eigen kennis ook graag door. Zo heb ik van de week nog een trainingen gegeven aan collega’s van klantenservice over bijvoorbeeld hoe bepaalde materialen reageren, zoals welke stof er gevoelig is voor pillen en hoe je dat kunt voorkomen. Maar ook denk ik mee over andere vragen die ze daar veel ontvangen. Gekrompen items, of je iets kunt strijken, een oplossing voor een vlek, noem het maar op. Dat vind ik superleuk om te doen!”
Uitbreiding team
Omoda's herstelatelier bestaat op dit moment nog uit twee collega's. Maar, de dames zijn niet lang meer een duo want we zijn op zoek naar een derde musketier binnen dit topteam “We zoeken een creatief persoon die probleemoplossend te werk gaat en graag nieuwe dingen wil leren. Daarnaast is zelfstandigheid belangrijk”, vertelt Esther. “We zijn een echt damesteam en er heerst een gezellige werksfeer”, vult ze aan. Lijkt het jou leuk om aan te sluiten bij dit gezellige team? Solliciteer dan nu en wie weet zit jij over een aantal maanden samen met Lizette en Esther in het herstelatelier.
Ons herstelatelier draagt bij aan een duurzaam Omoda. Twijfel je of jouw item hier gerepareerd of hersteld kan worden? Neem contact op met onze klantenservice. Zij staan altijd voor jou klaar om je te helpen met al jouw vragen. Wil je meer weten over Lizette en Esther en wat zij zoal doen bij Omoda? Je leert ze nóg beter kennen in de onderstaande blogs waarin ze vertellen over hun stijl en ervaring.
De stijl van: Coupeuse Lizette