Female empowerment. We roepen het met z’n allen steeds luider en de verschillen tussen dames en heren worden gelukkig kleiner. Binnen Omoda juichen we dit alleen maar toe. Iedereen verdient gelijke kansen. Onze finance-afdeling bijvoorbeeld, bestaat voor 75% uit vrouwen. Dat zie je niet vaak. We kiezen de beste persoon voor iedere functie, het geslacht heeft daar geen invloed op.
In deze blog vragen twee powervrouwen van Omoda elkaar het fashionhemd van het lijf over werk, maar ook privézaken: Diane en Marlinde Verton. Diane is Buyer en getrouwd met Lourus Verton, Founder en Director. Marlinde is hun oudste dochter. Zij is Co-owner en Creative en getrouwd met Jan Baan, Co-owner en CEO. Diane en Marlinde zijn beiden lid van het managementteam en hebben samen een bak ervaring in de modewereld. Dit kan ook niet anders, want familie Verton is de grondlegger van familiebedrijf Omoda. Al generaties lang wordt de (online)shop met trots gerund. De hele geschiedenis van Omoda lees je hier.
Goed, terug naar de blog. Dames, we hangen aan jullie lippen.
Passie voor fashion
Geboren shoelover
We trappen af met een vraag die onvermijdelijk is. “Hoeveel paar schoenen denk je dat je hebt en wat is je favoriete paar?”, vraagt Diane aan Marlinde. Marlinde moet direct lachen en antwoordt: “Ik houd dat niet letterlijk bij. Zegt dat al genoeg? Ik probeer mijn schoenenkast voor me te halen en te tellen hoeveel er op een rijtje passen, maar...” Diane reageert, inmiddels ook lachend: “Dat zegt al vrij veel... En bovendien: zijn alle schoenen die in je kast staan ook alle schoenen die hebt, of heb je hier en daar nog een doos met schoenen staan?” Marlinde: “Ik heb ergens nog een doos die eigenlijk gewoon in zijn geheel weg moet, moet ik die meetellen? Ik denk... meer dan 50. Mijn favoriete schoenen zijn een paar lichte, hoge veterboots. Of toch mijn Nubikk-sneakers die ik op dit moment aan heb, die vind ik echt superlekker zitten. Ik heb ook nog een paar hoge hakken met een rechte neus. Die vind ik ook heel leuk en dat is ook weer een totaal ander stijltje. Dat zijn eigenlijk wel mijn drie favorieten.”
Vrouwelijk en stoer
Eén favoriet kan Marlinde dus niet kiezen. En begrijpelijk ook, want als je dagelijks met zoveel mooie items bezig bent is één lievelingsitem selecteren een mission imposible. Helemaal als je dit on the spot moet bedenken. De volgende vraag is voor Diane: “In wat voor soort outfit voel jij je het meest krachtig?” Diane reageert vrijwel direct met: “Een vrouwelijke outfit, het liefst met een hak eronder. Mijn kledingstijl is vrouwelijk, met een tikkeltje stoer. Ik voel me goed in een outfit die mijn goede punten accentueert en ik creëer graag een mooie taille. Ik heb niet één outfit die mij krachtig maakt, het liefst blijf ik setjes steeds opnieuw combineren. En wat is jouw stijl, Marlinde?”
Marlinde: “Mijn stijl is een combinatie van verschillende stijlen samen. Ik vind bohemian heel leuk, maar alleen een hint hiervan. Een mooie bloemenjurk met een gilet erover is een van mijn favoriete outfits. Aan de andere kant kan ik ook een beetje stoer zijn. Daarnaast vind ik opvallende kleuren op dit moment ook heel leuk, ook vanwege de trend colour blocking die we nu veel zien. Ik denk dat onze stijlen best wel overeenkomen, alleen waar jij iets meer naar de vrouwelijke kant trekt, neig ik iets meer naar de stoere kant.”
Ontdek de look
1 item, 3 outfits
Een van de unieke features bij Omoda is het concept ‘ontdek de look’. Het is bij ons supereenvoudig om volledige looks te shoppen, van top tot teen. De outfits zijn met veel zorg en aandacht gestyled en hierin worden verschillende merken en prijscategorieën naar hartenlust gecombineerd. Zo wordt ieder kledingstuk in drie verschillende looks verwerkt en kun je lekker ronddwalen in alle outfitinspiratie, zonder het overzicht te verliezen. Hierover vraagt Diane aan Marlinde: “Hoe is het idee van ontdek de look: 1 item, 3 outfits ontstaan?”
Marlinde: “We zijn op zoek gegaan naar een manier waarop de outfits online zo tastbaar mogelijk worden. Kleding is toegevoegd aan onze collectie, omdat we de focus willen leggen op de totale outfit. We willen op die manier uniek zijn ten opzichte van onze concurrent. Iedere klant heeft zijn of haar eigen stijl die ze toepassen in veel verschillende situaties: van speciale gelegenheden tot het dagelijkse leven. We laten zien dat je een jurk die je een keer voor een bruiloft hebt gekocht, ook prima een keer naar kantoor kunt dragen als je hem anders stylet. Op die manier willen we nog meer emotie laten zien bij een item, zodat de klant zich zo persoonlijk mogelijk aangesproken en begrepen voelt.”
Unieke en persoonlijke inspiratie
Diane reageert met de vraag: “Gaan we dit concept in de toekomst nog verder ontwikkelen? Dat je bijvoorbeeld je voorkeur voor een bepaalde stijl kunt selecteren?” Marlinde: “Zeker! We krijgen binnenkort een pagina waarop je alle volledige looks in één keer kunt zien en dan kun je als klant ook gerichter zoeken op gelegenheid en stijl. En qua ontwikkeling denk ik altijd vanuit de klant: wat werkt het best? Het lijkt me bijvoorbeeld tof dat je als klant zelf de stylist van jouw persoonlijke outfits kunt worden. Hoe gaaf is het als je zelf looks kunt maken en deze vervolgens ook kunt delen met vrienden of familie. Ik wil de klant nog meer betrekken in het hele proces. Uiteindelijk willen we zoveel mogelijk unieke inspiratie bieden en het is onwijs tof als je daar als klant zo dicht mogelijk bij betrokken wordt. En niet alleen als klant, maar ook onze Omoda Friends en collega's.”
Moederschap en carrière
De juiste balans
Moeder én ambitieuze zakenvrouw zijn: beide dames weten hoe het is en kennen de struggle van het combineren van deze twee werelden. Diane vraagt aan Marlinde: "Nu je zelf moeder bent: wat is jouw grootste uitdaging in combinatie met jouw leidinggevende rol bij Omoda?”
Marlinde vertelt: “Op de dagen dat ik thuis ben met Yara (het 1-jarige dochtertje van Marlinde en Jan) vind ik het moeilijk om werk en privé van elkaar te scheiden. Als manager sta je altijd aan, of je nou vakantie hebt of weekend dat maakt niks uit. Je bent continu met Omoda en je werk bezig en soms heb ik de neiging om mijn laptop toch even open te klappen en wat mails te beantwoorden. Dat is prima als ze ligt te slapen, maar als ze wakker is dan moet ik toch echt mijn aandacht aan haar geven en dat sluipt er soms wel bij in. Dat neemt niet weg dat ik onwijs van haar geniet als ik bij haar ben. In tegendeel, vanwege mijn drukke baan hecht ik juist enorm veel waarde aan alle momenten met mijn dochter. Ik haal veel energie uit mijn werk, wat me uiteindelijk een leukere moeder maakt." Diane reageert al knikkend op Marlinde: “Daar moet je een goede balans in vinden, dat is lang niet altijd even makkelijk.”
De tijd vliegt
Marlinde vraagt hierop door: “Wat is het beste advies dat je mij kunt geven op basis van je eigen ervaringen?” Diane: “Het is inderdaad heel moeilijk om die scheiding tussen werk en privé te maken, maar soms moet je het gewoon doen. Jan (de man van Marlinde en CEO bij Omoda) heeft het ook druk, dat ging bij mij en je vader vroeger ook zo, maar je hebt kinderen niet voor niets. Ik bedoel: dat is een stuk van je leven, een heel belangrijk stuk. Het opgroeien gaat, en dat zeg ik heel vaak, héél hard. Het is echt zo, de tijd vliegt. Mijn advies voor jou is: wanneer je op je vrije dag toch écht nog even moet werken, blok daar dan bijvoorbeeld twee uurtjes voor in plaats van alles tussendoor proberen te doen. Daarna klap je gewoon je laptop dicht en de rest komt de volgende werkdag weer. Soms moet je dingen doorschuiven en je gezin op nummer 1 zetten.”
Marlinde: “Ja, dat is echt een goede. Werk blijft tenslotte toch altijd wel doorgaan. Pasgeleden dacht ik tussendoor even een meeting te houden met Yara op mijn schoot. Dat doe ik dus niet meer, want voor ik het wist had ze mijn meeting beëindigd door gewoon op te hangen, haha.”
“Vanwege mijn drukke baan hecht ik juist enorm veel waarde aan alle momenten met mijn dochter. Ik haal veel energie uit mijn werk, wat me uiteindelijk een leukere moeder maakt." - Marlinde
Hart voor de zaak
Herinneringen voor het leven
Bij zo'n snelgroeiend modebedrijf doe je natuurlijk onwijs veel ervaring op en maak je toffe dingen mee. Marlinde vraagt aan haar moeder: "Wat is het leukste wat je hebt meegemaakt bij Omoda?” Diane: “Ik vond de opening van dit pand, het hoofdkantoor, heel mooi. De inrichting van al onze panden heb ik gedaan, zo ook van dit kantoor. We zijn bij Omoda erg gehecht aan ons DNA. Overal waar we aanwezig zijn moet de Omoda-sfeer goed overkomen. Van de meubels op het hoofdkantoor tot de steden waar onze winkels gevestigd zijn en de inrichting hiervan. Ik vond deze opening echt een mijlpaal. De kledinglancering vond ik natuurlijk ook een hele bijzondere stap.”
Marlinde haalt ook een mooie herinnering op: “Wat mij altijd goed is bijgebleven zijn de fabrieksbezoeken in Italië. Ondanks dat we zelf veel met de producten bezig zijn is het toch heel bijzonder om daar te komen. Daar kun je echt zien en ervaren met hoeveel passie ze daar met de schoenen bezig zijn. Deze bezoekjes deden we vaak tijdens onze vakanties met het hele gezin. Hierdoor voelde het totaal niet als werk en genoten we er enorm van.”
The fashion store that loves you back
De kledinglancering waar Diane het over heeft is een bijzondere stap geweest. De schoenenshop groeide door naar volwaardig fashionstore. Diane vraagt hierover aan Marlinde: “Waarom is Omoda voor jou the fashion store that loves you back?” Marlinde: “Als Omoda zetten we altijd dat stapje extra om onze klant, collega of leverancier een speciaal gevoel te geven. We zijn uit een familiebedrijf ontstaan en dat gevoel is heel belangrijk. De klant staat altijd in het middelpunt van alles wat we doen. We laten onze klant graag weten dat hij of zij bijzonder is voor ons. Service is superbelangrijk en het complete plaatje moet kloppen. Had jij toen je bij Verton Schoenen begon ooit gedacht dat het nu als Omoda, the fashion store that loves you back in de markt zou staan?”
Diane: “Nee. Dat was toen niet onze intentie. Wel waren we toen al druk bezig met het speciale gevoel overdragen. Bij iedere inrichting van een nieuwe winkel, wat ik toen ook veel deed, beeldde ik me in dat ik als medewerker in de winkel stond. Het moet fijn voelen, een goede sfeer hebben. De stap naar kleding heeft voornamelijk de laatste paar jaar in ons hoofd gezeten. Toen ik in de jaren 90 bij Verton Schoenen begon was dat totaal niet aan de orde. We waren echt een schoenenexpert en wilden de beste in schoenen zijn met altijd de nieuwste collectie in de winkels. Dat is gelukt. En toen was de stap naar kleding een hele logische. Hoe zie jij de toekomst bij Omoda voor je?"
Marlinde: “Ik wil ervoor zorgen dat onze collectie allesbehalve standaard wordt. We selecteren alle items met de hand, waardoor de collectie uniek blijft en we onze klanten eindeloos kunnen blijven inspireren. Daarnaast vind ik het heel belangrijk, welke stappen we in de toekomst ook gaan nemen, dat we onze klanten altijd op nummer 1 zetten. Omoda heeft de schaalvoordelen van een grote retailer en de persoonlijke benadering van een boetiek.”
"Toen jullie officieel mede-eigenaar werden moest ik wel even slikken, eerlijk is eerlijk. Het besef dat we in deze fase zijn beland ontroerde me. Maar, jullie komst is heel verrijkend en ik ben supertrots op de nieuwe generatie.” - Diane
Samenwerken met je partner
Diane is al jaren onderdeel van Omoda. Maar, wat vond ze er eigenlijk van dat ze samen met haar man deel uit ging maken van dit bedrijf? Diane: “Ik vond schoenen en mode vroeger als kind al heel erg leuk. Ik heb een tijdje een eigen lingeriewinkel gehad. Toen jij werd geboren, moest ik kiezen: ga ik hiermee verder of ga ik met mijn man mee de schoenen in? Ik koos voor het tweede. Ik ging toen direct mee op inkoop met jouw opa en oma. Je vader en ik zijn echt elkaars maatje op werkgebied. We voeren soms pittige discussies als we van mening verschillen, maar zo houden we elkaar ook scherp. We versterken elkaar: ik heb het vrouwelijke oog op de inkoop van de collectie en hij voelt zich meer thuis in aantallen en cijfertjes. Als ik hieraan terugdenk, denk ik nog steeds dat dit een goede keuze is geweest. Ik ben nog iedere dag blij met mijn werk en geniet er nog iedere dag van.”
De vijfde generatie
Inmiddels is de vijfde generatie toegetreden als co-owner bij Omoda: Marlinde, Jan en Lourus-Jan (Manager Buying & Sales en broer van Marlinde). Diane vertelt hoe het voor haar was om de dagelijkse leiding over Omoda aan haar (schoon)kinderen over te dragen. Diane: “Niet moeilijk. Jullie zijn zó enthousiast en willen alles uit jezelf en het bedrijf halen. En iedereen mag fouten maken, dat hebben wij ook gedaan en doen we nog steeds, want als je geen fouten maakt kun je ook niet groeien. Toen jullie officieel mede-eigenaar werden moest ik wel even slikken, eerlijk is eerlijk. Het besef dat we in deze fase zijn beland ontroerde me. Maar, jullie komst is heel verrijkend en ik ben supertrots op de nieuwe generatie.”
Genderdiversiteit op de werkvloer
Krachten bundelen
Om dit interview mooi en passend af te sluiten stelden we de volgende vraag aan beide dames: Vind je dat vrouwen in hun carrière hetzelfde kunnen bereiken als mannen?
Marlinde: “Ik ben er zeker van overtuigd dat vrouwen en mannen evenveel kunnen bereiken. Alleen de vraag is: krijgen ze die kans wel altijd? In het managementteam van Omoda zitten heel veel vrouwen en hier speelt het verschil tussen man en vrouw echt totaal niet. De afgelopen tijd wel wat meer mannen bijgekomen, maar een hele lange tijd was de meerderheid vrouw. De verdeling is nu 50/50 en ik denk dat die combinatie en verhouding heel sterk is. En sowieso binnen heel Omoda heb ik niet het gevoel dat het verschil hiertussen speelt. Ik kan me voorstellen dat dit bij heel veel bedrijven wel, bewust of onbewust, het geval is.”
Diane vult aan: "Ja, en ik denk ook dat het te maken heeft met wat voor partner je treft en of die er hetzelfde in staat als jij. Ik vind de combi van mannen en vrouwen juist wel mooi en ik denk dat het elkaar juist enorm versterkt. Zo ook bij Omoda: iedereen in het bedrijf kan en mag altijd met ideeën komen. Niets is te gek en we luisteren overal naar.”
Aan female empowerment duidelijk geen gebrek bij Omoda. Als meer bedrijven deze gewoonte opnemen, kunnen we er met zijn allen voor zorgen dat er net zoveel vrouwen als mannen aan de top staan. Iedereen moet gelijke kansen krijgen, binnen én buiten het bedrijfsleven. In welke look voel jij je het meest krachtig? Laat je inspireren door onze complete outfits.