Hi Fashionlover

Dames Heren Kinderen

Sale

Schoenen

Kleding

Tassen

Accessoires

Gelegenheid

Merken

Inspiratie

Sale

Schoenen

Kleding

Tassen

Accessoires

Merken

Gelegenheid

Sale

Meisjesschoenen

Meisjeskleding

Jongensschoenen

Jongenskleding

Baby

Merken

Schoenen

Kleding

Nieuwe collectie

Gelegenheid

Merken

Maak kennis met ons inkoopteam en hun favorieten

Maak kennis met ons inkoopteam en hun favorieten
Marlinde, Lourus-Jan, Diane, Jessica en Jeroen vertellen je alles over het inkoopproces en hun favoriete schoen/accessoire.

Meer dan een half jaar voordat de bladeren gaan vallen en herfstbuien zich aandienen, dus ruim voordat jij uberhaupt gaat nadenken over nieuwe schoenen voor het najaar en/of de winter, hebben zij ze al besteld. Het inkoopteam van Omoda is gewend om vóór alles en iedereen uit te lopen en van mijlenver te zien wat de nieuwste trends gaan worden. Daarnaast is het van belang dat ze niet alleen rekening houden met hun eigen voorkeur; de smaak van de verschillende doelgroepen speelt de allergrootste rol tijdens het inkoopproces. Toch heeft ons inkoopteam wel persoonlijke favorieten. Daar vertellen ze jou en mij graag meer over.

Het inkoopproces

Een tip van de sluier wordt opgelicht bij grote internationale fashion shows en ‘de beurzen’ zoals de Expo Riva aan het Gardameer,  Micam in Milaan en The Gallery in Düsseldorf waar ons inkoopteam bij aanwezig is. Daar worden de trends gezet. Maar het zit ‘m natuurlijk ook in de kennis, kunde en ervaring van onze inkopers. En in de jarenlange samenwerking met trouwe merken en het bieden van kansen aan opkomende merken.

Ruim voordat jij besluit dat je op zoek gaat naar je favorieten voor het najaar, regent het high-fives op het hoofdkantoor van Omoda: als de nieuwe collectie binnenkomt. En daarmee hebben onze inkopers een klus van jewelste geklaard. Uren, dagen, maanden gaan zitten in het samenstellen van een nieuwe collectie, die he-le-maal on-trend is. Kijk mee in de keuken van Marlinde, Lourus Jan, Diane, Jessica en Jeroen. Zij vormen (een deel van) ons inkoopteam. De afgelopen maanden hebben ze – met passie en liefde - keihard gewerkt om jou het perfecte paar te kunnen bieden.

 

Marlinde Baan-Verton, inkoop eigen merken: ''Ik ben echt iemand van de details''.

Marlinde Baan-Verton (27) kreeg de passie voor schoenen met de paplepel ingegoten. Sterker nog: het zit in haar genen, omdat het geslacht Verton bijna 150 jaar geleden al schoenen verkocht. Als dochter van Lourus Verton (directeur/eigenaar van Omoda) en Diane Verton groeide ze op tussen de schoenendozen.
 

Hoe lang ben je al bij Omoda?
‘’Drie jaar vast en daarvoor was ik een aantal jaren vakantiewerker bij Omoda’’.

Waar ben je verantwoordelijk voor?
‘’Ik ben medeverantwoordelijk voor inkoop dames, tassen & accessoires. Ontwikkeling en branding eigen merken. Winkel design en development (verbouwingen). MVO binnen Omoda. En nog allerlei creatieve projecten zoals het ontwerpen van de Omoda shopper of bepaalde visual merchandising projecten in de winkels zoals geur, displays, etcetera.’’

Wat is jouw favoriete product uit de nieuwe herfst-/wintercollectie?
''Dat is de westernboot met franjes van Notre-V.''

 

Waarom kies je daarvoor?
''De franjes en studs maken het een bijzondere boot. Verder heeft-ie een lage hak. Dat maakt hem stoer en vrouwelijk tegelijk, waardoor hij ook leuk onder een lange jurk kan. Zo zou ik hem bijvoorbeeld dragen.''

Het samenstellen van de nieuwe collectie is elk seizoen weer…
''..een puzzel. Je wilt een compleet beeld geven en het moet bij elkaar ook kloppen. Je wilt dat de prijsopbouw goed is en dat er van alles wat is: lang, kort en stoer. Dat alles bij elkaar moet matchen, er moet eenheid zitten binnen de collectie.  Daarnaast is het belangrijk dat de samengestelde collectie ook echt bij de identiteit van het merk past. Notre-V is bijvoorbeeld vrouwelijker en eleganter dan Verton. Dat is ten opzichte van Notre-V juist stoerder. Het is belangrijk dat die eigenschappen en verschillen goed terug te zien zijn in de collecties.''

Nieuwe collectie in één woord?
''In één woord? Nou goed, in een paar woorden dan: divers, stijlvol, trendy, toegankelijk, stoer…''.

Ik ga vooral voor…
''...details, die westernboot die ik gekozen heb ik leuk vanwege de details als de franjes en de studs. Ik let ook op verhoudingen, kleurcombinaties en rijke materialen. Die moeten kloppen''.

Dit product is echt Omoda:
''Ik ga natuurlijk voor de eigen merken. Die zijn echt Omoda. Maar als ik dan toch moet kiezen tussen de eigen merken dan ga ik misschien wel voor Notre-V. Dat merk straalt luxe uit, maar blijft toegankelijk in de trends, pasvorm en prijs. Dat is waar Omoda voor staat. Al onze eigen merken hebben wel iets in zich dat écht binnen Omoda past. Voor elk wat wils.'' 
 
Mijn favoriete schoenentrend is...
''Dat zijn er een paar: vierkante neuzen, winterwit, city western en combat boots.''

Deze drie schoenen uit de nieuwe collectie staan op mijn wishlist…
''Loafers van Billi Bi, de chelsea boots van Nubikk en de hoge laarzen van Notre-V.''

 

Lourus-Jan Verton, inkoop herenschoenen: ''We willen zoveel mogelijk mensen blij maken met de collectie''.

Lourus-Jan Verton (25), behoort net als zijn zus Marlinde tot de aanstormende jeugd binnen het Omoda. Als ‘jonge gast’ liep hij al rond tussen de schoenen en het is niet verwonderlijk dat ook Lourus Jan inmiddels zijn plek bij Omoda gevonden heeft.
 

Hoe lang ben je al bij Omoda?
‘’Tien jaar. Eerst zeven jaar als vakantiekracht en ik ben nu drie jaar in dienst.’’

Verantwoordelijk voor:
‘’Inkopen van de herenschoenen en daarnaast het dagelijks aansturen van de afdeling. Dus zorgen dat de orderverwerking goed verloopt, de schoenen allemaal een omschrijving krijgen en op de foto gaan.’’

Wat is jouw favoriete schoen/merk uit de nieuwe herfst-/wintercollectie?
''Premiata.''

Waarom kies je voor een merk als Premiata?
''Dat is echt een Italiaans. In Nederland zie je het wat minder maar in Italie is het een heel groot merk. Heel veel heren dragen Premiata daar.''

Het samenstellen van de nieuwe collectie is elk seizoen weer…
''Opnieuw beginnen. Elk half jaar is het weer een verassing wat je dat seizoen gaat tegenkomen tijdens de inkoop, welke modellen, kleuren, modebeeld enz. Daarnaast is het altijd weer de uitdaging om weer een collectie neer te zetten waar je tevreden over bent en een goed gevoel bij hebt.''

Nieuwe collectie in één woord?
''Verrassend.''

Ik ga vooral voor…
''...wat de klant wil, wat hij leuk vindt, hoe hij verrast wil worden. We willen zo veel mogelijk klanten blij maken met onze collectie, daarom beelden we het ons altijd zo in. Vanuit de klant.''

Dit merk/deze merken zijn echt Omoda:
''Via Vai, Floris van Bommel, Nubikk. Omdat ze niet schreeuwerig zijn, het zijn stabiele, goede merken.''

Mijn favoriete schoenentrend...
''Juist het inzetten op verschillende trends is dat wat wij graag doen. Binnen de trends heb je het inderdaad over bepaalde type schoenen, maar ook kleuren die we terug zien of juist een klassieke trend of een style uit de jaren 90. Lastig om zo eentje eruit te halen, maar wat betreft heren zou ik zeggen: retro klassiek.''

Deze drie merken staan op mijn wishlist...
''Mazzeltov, Nubikk en Floris van Bommel.''

 

Diane Verton, inkoop tassen/accessoires: ''Als het niet goed genoeg is, haak ik af of we doen het zelf''.

Diane Verton (49) is gehuwd met Lourus Verton (directeur/eigenaar van Omoda) en moeder van (onder andere) Marlinde en Lourus-Jan. Met haar man Lourus (die tot op de dag van vandaag ook tot het inkoopteam behoort) is ze ooit begonnen in de schoenenbranche. ''Mijn man Lourus koopt ook mee in. De eerste paar jaar hebben we dat nog met m'n schoonouders gedaan en daarna zijn we samen de inkoop gaan doen. Nu is Jeroen erbij gekomen en de laatste jaren ook de jeugd.''


Hoe lang ben je al bij Omoda?
‘’Ruim 30 jaar.’’
 
Verantwoordelijk voor:

''Inkoop dames, inrichting winkels doe ik erbij.''

Wat is jouw favoriete product uit de nieuwe herfst-/wintercollectie?
''Dan ga ik voor de tassen van Notre-V. Mooi, zacht leer, mooie stiksels, warme kleuren, warme tinten.''

Waarom kies je voor dat merk?
''Ze hebben de goede look en ik hou van praktisch. Ze zijn zowel casual als zakelijk te gebruiken. Ze hebben mooie details. De goede ritsjes en gespjes en ze zijn kwalitatief goed.''

Het samenstellen van de nieuwe collectie is elk seizoen weer…
''...een enorme uitdaging en een puzzel. Je begint steeds weer opnieuw. En we bedenken altijd wat de consument het komend seizoen wil. Dat maakt het vak zo mooi en boeiend.''

Nieuwe collectie in één woord?
''Wat me te binnen schiet: warm, inspirerend, mooie materialen.''

Ik ga vooral voor…
''...materialen, vorm, kleur. Als een rits te grof is of het stiksel niet goed, dan haak ik af of proberen we er een eigen ontwerp ervan te maken.''

Dit product is echt Omoda:
''Crossbodytasjes. Klein, mooie materialen, veel kleuren en ze passen heel erg bij vrouwen van deze tijd.''

Mijn favoriete schoenentrend is...
''City western-laarzen. Stoer en toch vrouwelijk.''

Deze drie schoenen uit de nieuwe collectie staan op mijn wishlist...
''Een lange laars die wat plooit, hoge laarzen met een grove zool en sneakers van bijvoorbeeld Copenhagen.''

 

Jessica Goudswaard, inkoop kinderschoenen: ''Het samenstellen van de nieuwe collectie is een feestje''.

Jessica Goudswaard (28) completeert het trio ‘youngsters’ binnen het inkoopteam. Ze is een voorbeeld van hoe het kan gaan bij Omoda. Ze begon als winkelmedewerkster en nu werkt ze op het hoofdkantoor van Omoda waar ze vooral de focus heeft op de kidscollectie. Een flinke verandering dus. Eén ding is hetzelfde gebleven in de afgelopen jaren: haar passie voor schoenen.
 

Hoe lang ben je al bij Omoda?
‘’Ruim zeven jaar. Eerst ongeveer vier jaar in de winkel en nu ruim drie jaar op de Buying & Sales afdeling.’’

Verantwoordelijk voor: ''Mede verantwoordelijk voor het inkopen van de kidscollectie en het opzetten en ontwerpen van eigen merken. Verder taken als het monitoren van omzetten/afzetten, samples en facturen controleren.''

Wat is jouw favoriete schoen/merk uit de nieuwe herfst-/wintercollectie?
''Uit de kids-collectie kies ik voor de bruine enkellaarsjes van Omoda. Omdat ik niet alleen voor dames de city western-trend zo leuk vind, maar ook voor kids. Ze zijn stoer en stijlvol tegelijk. Voor mij persoonlijk ga ik voor de chelsea boots van Nubikk. Die heb ik zelfs al gekocht.''

Waarom kies je voor jezelf deze boot?
''Het leuke is dat je ze nu al perfect kunt dragen onder een jurkje, maar straks ook in de winter. Ik ben verliefd!''

Je hebt ook iets met tassen hè?
''Jaaaa, de Solid Pradisa Bag van Becksondergaard is perfect voor mij! Het is een eyecatcher maar toch ook heel gemakkelijk overal bij te combineren, een voordeel is dat hij gemakkelijk te dragen is over je schouder en erg praktisch. Er kan veel in!!''

Het samenstellen van de nieuwe collectie is telkens weer….
''Een feestje! Ik kijk er altijd zo naar uit de nieuwe collectie weer te zien, benieuwd bij de merken wat voor vernieuwingen ze hebben en hoe ze hun collectie samen hebben gesteld. Hier kiezen wij altijd de beste selectie om in onze winkels en webshop te kunnen verkopen. Eigen merken samenstellen is weer een verhaal apart, hier ga je echt nadenken over welke modellen je wilt, welke materialen en kleuren je wilt gebruiken. Hier stel je écht je eigen schoenen en collectie samen. Dit is te gek!''

Nieuwe collectie in één woord…?
''Overweldigend.''

Ik ga vooral voor...
''..combinaties. Bijvoorbeeld leuke opvallende schoenen, die ik overal bij kan combineren. Model en kleur maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ik vind dat edgy/stoer stijltje altijd wel erg leuk, of juist een lief jurkje combineren met stoere boots.''

Deze schoen/dit schoenmerk is écht Omoda, omdat…
''Daar heb ik er een paar van: Kipling, Shoesme, Giga, Hip. Omdat het merken zijn met een goede kwaliteit, mooie materialen en ze hebben leuke en hippe designs.''

Mijn favoriete schoenentrend is...
''Combat boots.''

Deze drie schoenen uit de nieuwe collectie staan op mijn wishlist...
''De witte enkellaarsjes van Vagabond, de stoere laarsjes van Deabused en de hoge laarzen van Toral.''

 

Jeroen Holtrop, inkoop damesschoenen: ''Het is als het begin van een schoolreisje: kriebels in je buik''.

Jeroen Holtrop (47) is een schoenenman in hart en nieren. Hij was al jarenlang werkzaam in de schoenenbranche voordat hij enkele jaren terug in dienst trad bij Omoda. Hij werkt nauw samen met Lourus en Diane Verton en hoort tot het ‘seniordeel’ van het inkoopteam. Een gesprek met Jeroen is een gesprek over passie. Passie voor het schoenenvak.

Hoe lang ben je al bij Omoda?
''Ruim vier jaar.''

Verantwoordelijk voor:
''Mede verantwoordelijk voor de inkoop van de dames-/herenschoenen binnen Omoda.''

Wat is jouw favoriete schoen uit de nieuwe collectie?
''Dat is toch wel de chelsea boot. Wij hebben ze van ons eigen merk Omoda, maar bijvoorbeeld ook van Bronx, Nubikk en Copenhagen.''

Waarom vind je deze schoen bijzonder?
''Eigenlijk zat er in de herfst/winter collectie niet zo heel veel verandering in ten opzichte van vorig jaar: sneakers, hoge laarzen, enkellaarsjes, city western boots, boots met gespen/ritsen en dan komen er grote Italiaanse merken als Bottega Veneta en Elena Iachi met een nieuw thema de Hoge Chelsea Boots. Dat is een nieuw silhouet en die hebben wij dan gelijk op het vizier.''

Het samenstellen van de nieuwe collectie is elk seizoen weer...
''Het begin van een schoolreisje. Je begint met kriebels in je buik. Dat is het mooie als ik een showroom inloop. Dan kan ik alleen maar kijken. Word ik verrast? En soms denk je dan: ‘’Zo, die hebben hard gewerkt.’’

Nieuwe herfst-/wintercollectie in één woord?
''Mogen het twee woorden zijn? Eigenzinnig en gedurfd.''

Ik ga vooral voor...
''Mode, kleurcombinaties en styling.''

Welke schoen is voor jou écht een Omoda-schoen?
''Dat gaat bij mij over het merk Via Vai. Dat vind ik echt een Omoda-merk. Het past bij ons dna. Het type schoen, de beleving, het merk, de gedrevenheid. Dat merk blijft echt bij zichzelf en bij de Nederlandse consument. Niet te veel poeha en het juiste sausje.''

Mijn favoriete schoenentrend is...
''Dat zijn de sneakers van Premiata. Dat zijn sneakers met een eigenwijze touch, warme kleuren en een Italiaanse gevoel.''

Deze schoenen uit de nieuwe collectie staan op mijn wishlist...
''Als inkoper heb ik nog wel een paar merken die ik aan onze collectie zou willen toevoegen. Bijvoorbeeld Tods en Hogan. Schoenen uit een nog wat hoger segment. Wij hebben echt winkels, zoals bijvoorbeeld in Breda, Den Bosch en Rotterdam waar dit soort schoenen verkocht zouden worden.''

Tot zover onze kennismaking met de inkopers. Heeft het kijkje in de keuken jou geïnspireerd? We laten je graag kennismaken met onze new arrivals. Houd daarom onze webshop goed in gaten of kom gezellig langs in één van onze winkels, natuurlijk op gepaste afstand en met oog voor onze voorzorgsmaatregelen.

Drie gloednieuwe merken in onze collectie

Yes, gelukt!

Het artikel is toegevoegd aan je winkelmandje. Naar winkelmandje

Yes, gelukt!

Ga naar mijn account