Tips: Zo leer je op hakken lopen

Tips: Zo leer je op hakken lopen
Zes eenvoudige stappen waardoor je binnen no time een pro bent op pumps.

Nederlandse vrouwen staan bekend als superpraktisch, ook als het gaat om schoenen. Vergeleken bij andere Europese vrouwen staan we onderaan de lijst van hakkendragers. En dat is jammer, want ze zijn juist zo mooi. Zie jij jezelf het liefst op high heels, maar pak je toch elke keer weer die sneakers? Of heb je de sprong nog nooit durven wagen? Dan hebben we speciaal voor jou dé tips om goed te leren lopen op hakken. 

Snelcursus: in zes stappen op stiletto’s

Onze how-to-expert Amber legt je in onderstaande video haarfijn uit hoe jij in zes simpele stappen met gemak op pumps loopt. Ondervind het zelf: echt iedereen kan op hakken lopen. 

De zes stappen in het kort:

  1. Begin met een midi-hak en dan het liefst een blokhak. Zo ervaar je alvast hoe fijn wat extra lengte is, maar begin je klein maar fijn.
  2. Bij stap 2 ga je niet per se de hoogte in, maar ruil je de blokhak in voor een fijne kitten heel. Deze hak is smaller en schattiger, dat is even wennen.
  3. Stap 2 onder controle? Dan is het tijd voor een flinke sleehak. Hiermee ga je lekker de hoogte in, maar blijft je voet via de zool in contact met de grond. Zo lever je niet in op stabiliteit, maar win je wel in lengte.
  4. Van sleehak naar blokhak met plateauzool. Door de plateauzool lijkt je schoen erg hoog, maar staat je hiel in werkelijkheid maar een paar centimeter hoger dan je voorvoet. Hierdoor ga je maximaal de hoogte in tegen minimale last. 
  5. Zeg maar dag tegen de plateauzool, want na wat oefenen kun je prima zonder. De blokhak mag nog even blijven, zo kun je vast wennen aan de steilte van je voet.
  6. Tijd voor de real deal: stunning stiletto’s. Tip, trek ze eerst een keer aan naar een zitfeestje, zodat je voeten kunnen wennen aan dit gewaagde schoeisel. 

Tips voor op hakken lopen

En dan hebben we nog wat handige tips, waarmee jij het lopen op hakken gemakkelijk onder controle krijgt.

1. Pijn is een no go

Wees bij het kiezen van schoenen met hak extra kritisch. Knellen ze al bij het passen en voel je vervelende drukpunten, kies dan liever een ander paar. Grote kans dat je ze anders voor altijd in je kast verdwijnen en je ze nooit meer aantrekt. Pumps mogen een beetje strak zitten, anders loop je er snel uit, maar pijn is een absolute no go.

2. Extra grip tools

Schuif je nog wat in je schoenen of glip je er voor je gevoel net wat uit? Perfecte oplossing: zooltjes. Een antislip randje van kunstof zorgt ervoor, zoals de naam al doet vermoeden, dat je niet meer uit je schoen glipt. Ook siliconen of lederen voorvoetzooltjes zorgen voor stevigheid en voorkomen een brandend en vermoeid gevoel in de bal van je voet. 

3. Oefenen, oefenen, oefenen

Oefening baart kunst. Begin thuis met je dagelijkse activiteiten en probeer je schoenen uit op verschillende ondergronden. Op deze manier wennen je voeten niet alleen aan hakken, maar gaat de schoen zich ook vormen naar jouw voet. Daarnaast blijven je eerste hakkenblunders zo lekker achter gesloten deuren. Ben je zeker van je zaak? Dan is boodschappen doen op je nieuwe pumps, een rondje door de stad of een andere korte wandeling de volgende stap. Steeds een stapje verder en voor je het weet gaat het lopen op hakken moeiteloos. 

4. Een slimme meid is voorbereid

Heb je haast of weet je van tevoren al dat je lange afstanden af moet gaan leggen, ga dan voor schoenen zonder een hak. Neem je hakken mee en switch op het moment suprême van schoenen. Sneakers uit, hakken aan en flaneren maar naar je afspraak of het feestje. Of andersom. Begin je met pumps, maar ben je bang dat je het niet heel de dag volhoudt? Stop een paar ballerina's in je handtas en je hebt jouw redders in nood altijd bij de hand. 

Genoeg kennis en moed verzameld om de eerste stap naar hakken te zetten? Bekijk dan hier alle schoenen met hakken uit onze collectie.

Schoenen met hakken