Val je af van lopen op hakken?

Val je af van lopen op hakken?
Wij gaan voor jou op onderzoek uit.

Summer body stress

Tegenwoordig vliegen de platte buiken, cellulitisvrije billen en strakke beentjes je om de oren en dat zorgt voor SBS, oftewel summer body stress. Terwijl de één spontaan de sportschool in duikt, eet de ander alleen nog maar sla en komkommer. Effectief op de korte termijn, maar of we er nou een heel veel leuker, gezelliger en gezonder mens van worden? Dat is nog maar de vraag. Een leuk alternatief, dat kunnen we wel gebruiken. Zijn hakken de oplossing? Wij laten het je weten.

High heel houding

Lopen op hakken geeft je automatisch een mooie houding. Je recht je rug, je spant je benen en kuiten en je billen worden gelift. Daarnaast lijk je optisch ook nog langer en slanker. Allemaal redenen om je als vrouw extra vrouwelijk te voelen en dat is ook erg belangrijk. Een positief effect op je gemoedstoestand mag zeker niet onderschat worden. Daarnaast is het lopen op hakken ook goed voor je bekkenbodemspieren. Deze spieren ondersteunen de organen onder in je buik. Een verslapping van je bekkenbodemspieren, bijvoorbeeld na een zwangerschap, kan voor blaasproblemen zorgen. Door hakken te dragen train je deze spieren en blijven ze langer in conditie.   

Lopen op Omoda blokhakken.

Stiletto fitness

Doordat je enkel hoger ligt dan je voet en je voornamelijk op je voorvoet en tenen steunt, span je zelfs de kleinste spieren in je benen aan. Ook het in evenwicht blijven vraagt wat van je buikspieren. Oké, het is niet hetzelfde als de been- en kuitoefeningen die je in de sportschool doet of een buikspierkwartier, maar deze spierinspanning zorgt weldegelijk voor een versnelde hartslag en ja, daar val je dus van af. En dat weten ze in Amerika ook. Daar gaan ze namelijk nog een gehakt stapje verder. Het heet 'Stiletto Fitness'. Squats en lunges op hoge hakken zorgen voor strakke billen en benen in een kortere tijd. Victoria Beckham is al enige tijd om en plaatste onlangs nog een foto van haar op een loopband met killer heels. De hak moet wel minimaal 7,5 centimeter zijn, anders werkt het niet goed genoeg. Joggen op hakken wordt dan weer wel afgeraden om gewrichtspijnen en spierproblemen te voorkomen. 

Verbranding

Het lopen op hakken heeft dus invloed op je vetverbranding doordat je spieren aanspant die je op platte schoenen niet direct bereikt. Het is vooral belangrijk dat je een bepaalde hartslag vasthoudt wanneer je op je high heels flaneert. Je verbrandt namelijk optimaal vet als je hartslag zich bevindt tussen de 55 en 65% van je maximale hartslag. Je maximale hartslag is ruw vast te stellen door van het getal 220 je leeftijd af te trekken. Stel je bent 20 dan is dat 220-20=200 hartslagen per minuut. 55-65% hiervan is zo’n 110-120 slagen per minuut. In één uur 5 kilometer lopen is al goed voor minimaal 200 calorieën. 

Onderschrift

Het moment van de waarheid

Oké, het is natuurlijk niet zo dat je met alleen hakken aan je poezelige voetjes enorm veel afvalt. Hier staat wel een goede wandeltocht tegenover en het overslaan van wat lekkers zo nu en dan. Maar het heeft wel invloed op je hartslag en het aanspannen en dus trainen van je been-, bil-, kuit- en buikspieren. Net zoals alles waar ‘te’ voor staat is ook het te veel dragen van hakken niet goed voor je. Het afwisselen van verschillende schoenen met verschillende hakhoogtes zorgt ervoor dat je niet continu één houding aanneemt en de aanspanning van verschillende spieren stimuleert. Ik stel voor: vergeet dat vetverbranden, maar straal op je hakken. Dat zelfverzekerde gevoel, daar kan geen summer body tegenop.

Nog een extra handje nodig voor het lopen op hakken? Onze Amber vertelt jouw alle tips.