Tips: Zo leer je op hakken lopen Rubriek: Tips

Tips: Zo leer je lopen op hakken

Het blijft de struggle van elke vrouw: lopen op hakken. Want wie wil er niet dat beetje extra lengte en eindeloos lange benen? Wij hebben dé tips voor het lopen op hakken, waarmee jij een pro wordt.

Nederlandse vrouwen staan bekend als superpraktisch, ook als het gaat om schoenen. Vergeleken bij andere Europese vrouwen staan we onderaan de lijst van hakkendragers. En dat is jammer, want ze zijn juist zo mooi. Zie jij jezelf het liefst op high heels, maar pak je toch elke keer weer die sneakers? Of heb je de sprong nog nooit durven wagen? Dan hebben we speciaal voor jou dé tips om goed te leren lopen op hakken. 

Snelcursus leren op hakken lopen: In zes stappen op stiletto’s

Onze how-to-expert Amber legt je in onderstaande video haarfijn uit hoe jij in zes stappen met gemak op stiletto’s loopt. Maak van deze workshop een echte workout en ondervind het zelf: iedereen kan op hakken lopen. 

De zes stappen in het kort:
1. Begin met een midi-hak en dan het liefst een blokhak. Zo ervaar je alvast hoe fijn wat extra lengte is, maar begin je klein maar fijn.
2. Bij stap 2 ga je niet per se de hoogte in, maar ruil je de blokhak in voor een fijne kitten heel. Deze hak is smaller en schattiger en dat is even wennen.
3. Stap 2 onder controle? Dan is het tijd voor een flinke sleehak. Hiermee ga je lekker de hoogte in, maar blijft je voet via de zool in contact met de grond. Zo lever je niet in op stabiliteit, maar win je wel in lengte.
4. Van sleehak naar blokhak met plateauzool. Hiermee ga je maximaal de hoogte in, met minimale druk op je voorvoet. Door de plateau staat je voet eigenlijk maar op een paar luttele centimeters en smokkel jij er wat lengte bij.
5. Zeg maar dag tegen de plateauzool, na wat oefenen kun je prima zonder. De blokhak mag nog even blijven, zo kun je vast wennen aan de steilte van je voet.
6. Tijd voor de real deal: stunning stiletto’s. Tip, trek ze eerst een keer aan naar een zitfeestje, zodat je voeten kunnen wennen aan dit gewaagde schoeisel.

Tips voor op hakken lopen

En dan hebben we nog wat handige tips, waarmee jij het lopen op hakken gemakkelijk onder controle krijgt.

Tip 1: Het begint bij de aankoop: welke hakken lopen fijn?

Wees bij het kiezen van schoenen met hak extra kritisch. Knellen ze al bij het eerste dragen of voel je meteen drukpunten, kies dan liever een ander paar. Schoenen waar je geen positief gevoel over hebt, draag je in de praktijk zelden. Pumps mogen een beetje strak zitten, anders loop je er snel uit, maar pijn is nooit fijn. Een goede aankoop is alvast het halve werk.

Kanna sandalen

Tip 2: Oefenen, oefenen, oefenen

Oefening baart kunst. Dat geldt ook voor lopen op hakken. Dus als je dan dat perfecte paar gevonden hebt, zorg dat je ze goed inloopt. Begin thuis met je dagelijkse activiteiten en probeer je schoenen uit op verschillende ondergronden. Loop bijvoorbeeld ook eens de trap op, want op straat of op een feestje kun je ook zomaar een onhandig opstapte tegenkomen. Op deze manier wennen je voeten niet alleen aan hakken, maar gaat de schoen zich ook vast vormen naar jouw voet. En je eerste hakkenblunders blijven zo lekker achter gesloten deuren. Ben je zeker van je zaak? Ga dan eens boodschappen doen, een rondje door de stad of korte stukjes wandelen. Door te blijven oefenen word jij een echte pro op hakken.

Omoda sandalen

Tip 3: Haastige spoed…

Hakken zijn niet echt je vrienden als je haast hebt. Zorg daarom dat je op tijd vertrekt, zodat je jezelf elegant kan blijven voortbewegen. Want zeg zelf, grote passen horen niet bij een dame op chique schoenen. Neem anders een paar platte schoentjes mee in je handtas en trek je high heels pas aan op locatie. Kijk ook goed naar welke hakken je kiest. Een locatie met veel kinderkopjes, kleine steentjes of zand leent zich minder voor naaldhakken. Een blokhak is net zo elegant en het scheelt je een hoop gedoe.

Gabor sandalen

Tot slot: wat doet het lopen op hakken met je gezondheid?

Er zijn heel wat vragen rondom het lopen op hakken. Krijg je er echt een mooier figuur door? Wat voor invloed heeft het op je lichaam? En hoe kun je eventuele klachten voorkomen? Niet voor niets hebben veel vrouwen de bekende haat-liefdeverhouding. Over klachten kunnen we kort zijn: Nee, hakken zijn niet per definitie slecht voor je. En ja, je kan er serieuze klachten aan overhouden. Eigenlijk is het simpel, luister altijd naar je lichaam. Je voeten worden meer belast als je op hakken loopt, zeker als je gaat voor high heels. Maar geef je ze daarna voldoende rust en wissel je af met platte schoenen of blote voeten, dat is er niets aan de hand. Heb je blaren, ontstaan er knobbels of krijg je kramp in je kuiten, laat die hoge hakken dan even staan. Kies voor een lagere hak of een paar dat beter past bij jouw voeten. Veel vrouwen voelen zich echt mooier op hakken, doordat benen langer lijken en billen ook beter uitkomen. Kies dus zeker bij speciale gelegenheden voor een goede hak en geef je voeten ook af en toe wat rust in een hippe platte schoen. 

Tommy sleehakken

Ben je overtuigd en wil jij binnenkort stralen op hakken? Wij hebben de mooiste items van deze zomer alvast voor je geselecteerd:

 

margot
door margot
Lees ook
0 Favorieten

Favorieten bewaren & vergelijken

Terug naar de shop

Klik hier om verder te winkelen

Omoda.nl maakt gebruik van cookies