In gesprek met Fred de la Bretoniere Rubriek: Nieuws

Fred de la Bretoniere

Van schilder tot designer. Fred de la Bretonière (69) begon klein en werd één van de grootste ontwerpers in schoenen en accessoires van Nederland.

UNIEK HANDSCHRIFT

“Ik probeer alles wat ik aanraak een Fred-uitstraling te geven, dat doe ik al 44 jaar. Eerst bij mijn polsbandjes om iets extra’s te verdienen naast mijn studie aan de Kunstacademie. Daarna in de tassen, riemen, sandalen en andere schoenen die ik op verzoek van enthousiaste mensen maakte. Het is moeilijk uit te leggen wat ons handschrift precies is, maar ik druk mijn stempel op ieder ontwerp. Soms zeggen mensen dat het de eenvoud is of de goede belijning, maar het begint natuurlijk al bij de leestvorm van een schoen. Mijn ontwerp van nu verschilt niet zoveel van een ontwerp uit de jaren ’60 of ’70. Ik gebruik nog steeds naturel leer, prints en combinaties daarvan. Dat is dan denk ik ons handschrift.”

MILES DAVIS

“Als ik mijn ogen sluit, dan zie ik mezelf op een podium staan. Ik ben een dromer, altijd al geweest. Ik speelde een tijdje trompet, toen dacht ik bijvoorbeeld echt dat ik de nieuwe Miles Davis werd. Lukt iets niet, dan leg ik het instrument weer naast me neer. Modeontwerper zijn ligt me. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou gaan doen, maar ik vind het ontzettend leuk om vorm te geven. En verder te gaan dan dat de tijd is, vooraf iets nieuws ontdekken.”

BINNENKANT VAN EEN PAARDRIJLAARS

“Materiaal fascineert me. Niet alleen leer, maar ook glas, staal en aluminium. Ik ging vroeger niet naar een gespenleverancier, maar naar een ijzerwarenhandel. Zo’n leverancier inspireert me juist om het net iets anders te doen. Mijn interesse in plantaardig gelooid leer kwam door mijn rijlaarzen. Ik reed vroeger paard en ik vond de lichte binnenkant van kalfsleer veel mooier dan de zwarte, gladde buitenkant. Daarom draaide ik ze om, fantastisch waren ze.”

Fred de la Bretonière vertelt over vroeger

HETZELFDE ALS VROEGER

“Het is eigenlijk net als een leuk liedje van een popzanger, als het twintig jaar later niks meer is dan is het nooit iets geweest. Vind ik iets mooi? Dan blijf ik daar enthousiast over, nu nog. Ik doe hetzelfde als veertig jaar geleden, alleen dan professioneler. Ook probeer ik mijn inzicht aan mijn ontwerpers aan te leren en krijg ik juist weer inzichten van hen. Dat is een mooie combi, maar de boventoon blijft ons handschrift. Het is heel belangrijk dat je dat bewaard binnen je merk.”

BOUT

“Het dragen van onze ontwerpen bevordert je persoonlijkheid. Ja, durf dat maar eens te zeggen. Natuurlijk heeft de vrouw die ons product draagt al een persoonlijkheid, maar die wordt nog eens versterkt door het materiaal, onze leesten en de vorm van onze producten. Daar mag je trots op zijn vind ik en dat ben ik ook. Ik wil de mensen die onze producten niet dragen natuurlijk niet discrimineren. Het is misschien ook wel bout van me om zoiets te zeggen, maar ik ben er echt van overtuigd.”

NIET ALLES IS MOOI

“Die overtuiging is misschien ook wel onze kracht. Is er een product dat ik in mijn hart niks vind, dan baal ik ervan als het goed verkoopt. Ik ben geneigd om zo’n product uit de collectie te halen. Stel je voor dat het een succes wordt, dan is het ook een onderdeel van mijn image. Ik vind lang niet altijd alles mooi, maar de collectie voor deze winter is fantastisch. Het verschilt in design niet zoveel van de collectie van jaren geleden, maar alles is bijzonder mooi gemaakt. Dat geeft uitstraling. Ik heb geen favoriet. Als je zeven kinderen hebt, dan is er toch ook niet één die je het liefst vindt? Nou ja, misschien stiekem. Het heerlijkste vind ik als een ontwerp klaar is en in verhouding. Zelf teken ik alleen nog, het maken van een product mis ik wel. De plank, het stuk leer, een mes en het zelf snijden van een schoen. Op die manier verzin je nog steeds de mooiste dingen, je bent in het voordeel met ontwerpen. Helaas doe ik dat niet meer zelf.”

De stoere Shabbies

LEF EN DURF

“Ik heb geluk gehad. Niet alleen met kleine winkeliers, maar ook met een groot bedrijf als Omoda. Daar ben ik trots op. Ik zal er altijd aan blijven denken dat mijn product niet alleen op de plank moet staan, maar ook moet verkopen. Je hebt lef nodig en geloof in jezelf om dit te doen. Niet te snel groeien, maar stap voor stap beter worden. Entrepreneurs met lef en durf. Daar zijn er gelukkig niet zoveel van, anders werd het dringen geblazen. Ik reken mezelf tot deze groep.”

DROOM VERVULD

“Ons product heeft een hart. For every sole a soul is de slogan. Het betekent ook meteen dat ons product niet perfect is, want iets waar een hart in zit is nooit helemaal perfect. Ik ben nu 44 jaar bezig en ik heb het geluk dat het nog nooit zo goed is gegaan. Het lijkt erop dat dit de komende vier, vijf jaar zo blijft. Mijn droom is vervuld, dus eigenlijk kan ik nu gewoon lekker op vakantie.”

 

SHOP SHABBIES

 

SHOP FRED DE LA BRETONIERE

 

SHOP FRETONS 

Lees ook
0 Favorieten

Favorieten bewaren & vergelijken

Terug naar de shop

Klik hier om verder te winkelen

Omoda.nl maakt gebruik van cookies