Op bezoek bij Via Vai Rubriek: Inspiratie

Via Vai laarzen

Hoe het er achter de schermen aan toe gaat bij Via Vai? Wij nemen je mee.

De kracht van Via vai

Alle Via Vai schoenen worden in Portugal gemaakt. De partners daar zijn betrouwbaar en loyaal, wat erg belangrijk is als je een model soms wel zes of zeven keer aanpast. We blijven een model verbeteren, daar is begrip voor nodig. Alleen dan kan Via Vai de kwaliteit waarmaken die ze beloven. Via Vai is trouw, stijlvol en voor de vlotte, trendy vrouw. Hun schoenen herken je, zo’n duidelijke handtekening zit er in de ontwerpen. Het moet passen bij het Via Vai DNA en de vrouw die het draagt. Geen wonder dat Omoda en Via Vai zo goed samen gaan. Wij kregen een kijkje achter de schemen van Ruud Pessers, de founder en directeur van het Nederlandse schoenenmerk. En natuurlijk vertellen wij jou daar alles over.

Eigenaar Via Vai Ruud Pessers
Founder en eigenaar van Via Vai, Ruud Pessers 

09:00 Aan de koffie met Ruud

In het Brabantse Kaatsheuvel wacht Ruud Pessers ons op met goede koffie en Tony's Chocolonely. Prima start van de dag. Om ons heen staan de designs voor volgend jaar klaar, want in het atelier van Via Vai is het alweer zomer. “Iedereen loopt op één schoen, de witte sneaker, en dan is er heel lang niets”, roept hij uit. “Daar kun je toch geen hele winkel mee vol zetten? Onze collectie is meer dan dat. Ik snap de sneakerbeweging, maar ik hou zelf meer van vrouwelijk en geraffineerd. De hoge laars en enkellaarsjes met hak zijn daarom mijn favoriet, dat is echt uit liefhebberij voor schoenen.”

Via Vai enkellaarsBlauwe Via Vai enkellaars

Hoe het allemaal begon

Ruud belandde per ongeluk in de schoenen, omdat hij graag in het buitenland wilde werken. “En er was plaats in Italië, zo simpel ging het. Ik werkte in de schoenenimport, daar leerde ik hoe het wel, maar ook niet moest, door het zelf te proberen. De schoenenbranche is wel veranderd. Tien jaar terug deed iedereen alles op gevoel, maar nu draait het meer om cijfers. Retail was altijd lekker los en makkelijk, mét wat risico. Nu is er nog maar weinig ruimte voor experimenten. Via Vai en Omoda groeiden samen op. Wij investeren allebei in beleving. Gewoon gas geven op marketing en ontwikkeling. Via Vai is niet exclusief, maar wel selectief. We zoeken naar de juiste winkels met de juiste uitstraling. Dat werkt, want de Via Vai-vrouw weet de weg naar ons.”

Ontwerptekening Via VaiOntwerptekening

11:00 Spieken bij de designers van VIA VAI 

Ruud: “In augustus zijn wij naar Scandinavië geweest, samen met het designteam. Als we op reis zijn, dan gaat het 24 uur per dag over schoenen. Daar geniet ik zó van. Er is natuurlijk ook genoeg discussie tussen de creatieve en commerciële hand, maar daar wordt een schoen juist beter van. En dat maakt me trots op mijn team. Stockholm en Zweden staan op de planning, maar ook de kleinere plaatsen in Italië. Ik wil zien wat er in de winkeltjes in Verona en Padova aan de hand is. Je hebt maar één goed idee nodig, die vind je ook in architectuur, eten of op straat. Natuurlijk is het leuk om te volgen wat er internationaal en op de catwalk gebeurt, ter kennisgeving, want we blijven eigenwijs. Je kijkt terug op wat goed was en de succesnummers gaan mee."

Via Vai designerVia Vai designer

12:15 Neuzen op de marketingafdeling

Er staat ieder seizoen een ander hoofdgerecht op het marketingmenu. Marieke van Alphen, de offline marketing coördinator van Via Vai, legt het uit. “We proberen één keer per jaar iets ludieks te bedenken, zoals een tijdje terug de haai. Dat was een succes, maar dit keer doen we het weer anders. Onze site, het magazine, vernieuwing is belangrijk. De klant krijgt dit seizoen een feelgood-moment in de winkels én een goodiebag, om zichzelf mooi te maken en te relaxen. De klant geniet en dat is het belangrijkste.”

Via Vai marketingDe Vai Vai goodies van vorig jaar

13:00 Eetsmakelijk!

Rond een uur of één schuift het hele team van Via Vai aan tafel in de showroom. Designers, sales, Ruud, geen uitzondering. Het is een jong team. “Hoe dat komt? Omdat je scherp moet blijven en voor vernieuwing moet zorgen, dat lukt met jong talent”, vertelt Ruud. “Dat ging vanzelf, gelukkig maar. Het team heeft veel vrijheid en krijgt ruimte om creatief te denken en nieuwe dingen te proberen. Ik ben blij dat het zo’n hecht en leuk team is.”

Team Via VaiLunchen met het Via Vai team

13:30 Onderweg naar de klant

De Via Vai collectie bestaat uit veel modellen. Op het hoofdkantoor vind je een klein magazijn, maar zijn grote broer staat een paar straten verderop in de vorm van het tweede magazijn. Marieke: “De nieuwe collectie kunnen we niet helemaal kwijt, hier staat maar een klein deel van de voorraad. De productiecontrole gebeurt in Portugal en de kwaliteitscontrole hier, zo zien we of alles perfect en volgens de tekening is. Het complete plaatje moet natuurlijk wel kloppen, van de schoen tot het papiertje waar ze in gaan.”

15:00 Bye bye VIA VAI
Nee, de werkdag stopt nog niet bij Via Vai, maar voor ons is het tijd om af te zwaaien. De nieuwe collectie van het merk volgt ons op de voet naar de Omoda-winkels en online shop. Wij waren altijd al dol op het merk, maar na vandaag zijn we zelfs een beetje verliefd. Jij ook?

bekijk hier de hele collectie:

Via Vai

Amber
door Amber
Lees ook
0 Favorieten

Favorieten bewaren & vergelijken

Terug naar de shop

Klik hier om verder te winkelen

Omoda.nl maakt gebruik van cookies