Interview met Blake Mycoskie van TOMS Rubriek: Inspiratie

Blake Mycoskie runde vanaf zijn negentiende bedrijf na bedrijf, maar verloor zijn hart aan TOMS. Met One for One als heilige graal geven ze via dit unieke concept wereldwijd schoenen aan kinderen in nood.

“Op het vliegveld zag ik voor het eerst een vrouw die ik niet kende met onze schoenen. Ik vroeg haar wat voor schoenen ze droeg en ze zei TOMS. Toen ik verder liep kwam ze achter me aan en zei: je snapt het niet, dit is het beste bedrijf ter wereld. Daarna vertelde ze woord voor woord mijn levensverhaal met meer passie dan mijn moeder het deed. Daar kwam het besef, want als zij dit zo met mij deelde aan wie vertelde ze dan nog meer over TOMS? Dat was één van de mooiste momenten voor mij, maar ook voor TOMS.”

‘GEVEN GEEFT ME ENERGIE’

Blake vertrok naar Argentinië om polo te leren spelen, maar kwam terug met een heel ander plan. Hij ontmoette een groep vrouwen die schoenen aan kinderen gaf, zodat ze naar school mochten. “Daar leerde ik voor het eerst dat schoenen vaak verplicht zijn op school, een onderdeel van de dresscode. Ik kreeg het spontane verlangen om ook te geven. Het was zo leuk, ik hield er op slag van. Nu is het wat me energie geeft, je kan het mijn brandstof noemen. Mijn missie is simpel: business gebruiken om levens te verbeteren. Niet alleen de levens van de kinderen, maar ook het leven van onze klanten, leveranciers en werknemers. Want dat is eigenlijk mijn allereerste, echte verantwoordelijkheid.”

TOMS geeft schoenen

TOMS is een giving company. Geen non-profit, maar for-profit. Als een klant een paar TOMS koopt, dan krijgt een kind in nood schoenen. Door het reizen zag Blake dat er nog zoveel te geven was. Daarom startte hij met TOMS ook Give water en Give sight. “Het begint altijd met iets wat iemand nodig heeft, een behoefte. Maar dit is nog maar het begin, onze horizon groeit als het om geven gaat. In december werd ik vader van een zoon, hij heet Summit. Mijn vrouw en ik waren maanden bezig met de juiste boeken lezen, babyspullen kopen en ons voorbereiden op waarschijnlijk de grootste verandering in ons leven. En ik kan eerlijk zeggen, het is de meest bijzondere ervaring in mijn leven. Carpe Diem is mijn motto niet meer, want ik waardeer nu ieder moment en ik geniet non-stop in plaats van af en toe. Dit besef vindt ook weer een weg binnen TOMS, want met de Bag Collection zorgen we vanaf februari dit jaar dat moeders hun kinderen veilig op de wereld kunnen zetten.”

KRITIEK “Ik vraag me altijd af wat beter kan. In het begin kreeg TOMS jaar op jaar kritiek en dat trok ik me persoonlijk aan. Mensen zeiden dat we iets aan de armoede moesten doen, iets om het te voorkomen. Pas toen ik ontdekte dat de kritiek terecht was kon ik er iets mee. Ik zag dat je armoede alleen aanpakt met scholing en werk, dus daar zorgt TOMS nu voor. Het moeilijkste is niet de hoge lat of de kritiek op TOMS, maar je realiseren dat er altijd meer te doen is. Uiteindelijk is jobs creëren en One for One altijd de heilige graal voor TOMS.”

TOMS one for one

Blake verbaast zich nog iedere reis over hoe weinig materiële zaken er toe doen. “In Amerika lijkt het allemaal zo belangrijk, maar als je contact hebt met de mensen daar dan verdwijnt dat. Als het gezicht van een persoon of kind oplicht door jouw aandacht, is dat het mooiste om te zien. Ik ben trots, maar vooral dankbaar dat ik ze mocht ontmoeten. Iedereen kent de uitspraak: geven is beter dan krijgen, maar ik vraag me af of mensen dat wel echt weten. Het geeft zo’n geweldig gevoel om iedere dag iets van jezelf te geven. Dat komt voor mij op nummer één, twee én drie in mijn leven. Ik moest afstand doen van TOMS om dat te zien. Net nadat ik trouwde gingen mijn vrouw en ik terug naar Texas, het was een soort zelfopgelegde sabbatical. Een moeilijke tijd, maar ook ontzettend belangrijk. Daar kwam ik erachter wat ik moest doen en waar ik thuishoorde.”

IMPACT

Blake is een inspiratie voor veel mensen, maar ook hij heeft een inspiratiebron. “Richard Branson met zijn merk Virgin is een voorbeeld. Het DNA van Virgin zie je overal terug. Ik denk dat One for One dat ook in eindeloos veel variaties kan. Met dit principe maak je direct een verschil in iemands leven, je hebt impact. En dat iedereen dat kan via TOMS is voor mij het mooiste.”

shop items van TOMS:

 

 

shop:

heren          dames          kids

 

lees ook:

omoda magazine #1          omoda magazine #2

 

 

Lees ook
0 Favorieten

Favorieten bewaren & vergelijken

Terug naar de shop

Klik hier om verder te winkelen

Omoda.nl maakt gebruik van cookies