Op inkooptrip Rubriek: Bij Omoda

Op inkooptrip

Wie door de online shop of winkel struint vraagt het zich misschien weleens af. Hoe komen al die schoenen hier eigenlijk? Lourus en Diane Verton, onderdeel van het inkoopteam van Omoda, speuren al 25 jaar samen ieder seizoen landen, collecties en beurzen af naar de perfecte schoenen. Voor deze lente en zomer vertrokken ze in september al naar Milaan. Kijk je mee? 

FORMULE

MICAM is één van de grootste fashion-beurzen voor schoenen. In februari en september boeken alle merken, ontwerpers en retailers een retourtje naar de schoenenhoofdstad Milaan voor de nieuwste collecties. Net als Diane en Lourus, maar waar let je eigenlijk op als je een schoen inkoopt? Lourus: “Ik let op het uiterlijk van de schoen, kijk of de materialen van goede kwaliteit zijn en of de pasvorm klopt. Een pasvorm moet goed zijn, want anders kunnen we niet garant staan voor een schoen. Op een inkooptrip ontdekken Diane en ik nieuwe materialen of originele combinaties. Ieder seizoen vormt een nieuwe uitdaging, want we starten op nul. Je bouwt een collectie met bestaande en nieuwe merken, maar ook modellen, kleuren en materialen. Het moeilijkste blijft het aantal, want hoeveel kan je van een schoen of kleur verkopen? Daar is geen formule voor, dat is echt het fingerspitzen-gevoel. Het zijn allemaal losse puzzelstukjes en met die puzzel maak je een collectie. Als inkoper krijg je de meeste waardering als de klant een collectie positief ontvangt. Dan weet je dat de inzet en aandacht niet voor niets was.”

Op inkooptrip

Op inkooptrip

STERK TEAM

Bij de inkoop van een collectie komt vaak een team van stylisten of trendwatchers kijken. Diane: “Ook bij Omoda laten we ons inspireren en adviseren. De collecties zijn nationaal en internationaal zo verschillend, in elk land is de smaak in schoenen anders. De definitieve keuze maken we op gevoel. Inlevingsvermogen is voor ons allebei het belangrijkste. Lourus en ik beelden ons bepaalde typen Omoda-klanten in, soms zelfs met naam. Hij bekijkt iets vanuit de commerciële hoek en focust op de pasvorm, maar ik voeg juist de kleur en vrouwelijke touch toe. Dat vult elkaar aan en daarom zijn we een sterk team. Dit doen we al 25 jaar samen en dat geeft ervaring. Ons inkoopteam staat dicht bij de consument en dan weet je wat er leeft. Dat nemen we altijd mee in onze beslissingen. Niet alleen als het gaat om een collectie, maar ook bij de inrichting van winkels of nieuwe ontwikkelingen binnen Omoda.”

Op inkooptrip

TRENDS

Op de beurs zie je duizenden schoenen, maar wat zijn de trends voor dit seizoen? “De collectie is breed, want er zijn veel verschillende stijlen op het moment. De sneaker blijft, maar je ziet ook veel instappers met een sportief zooltje”, vertelt Diane. “Metallics, wit, nude en pasteltinten zijn de kleuren van dit seizoen. Natuurlijk zoeken en vinden we inspiratie op beurzen, maar we kijken ook naar het interieur en exterieur van restaurants en gebouwen, we lezen tijdschriften en gaan op stedentrips. Je moet op de hoogte blijven van hoe mensen denken en van trends in het algemeen. Lourus vindt de revival van de moccasin mooi, maar mijn favoriet is het sportieve instappertje met een lichte zool. Onze tip? Als je schoenen koopt, pas dan eens iets heel anders en stap uit die comfortzone. Dat zorgt voor positieve reacties in je omgeving. Maar koop natuurlijk vooral iets waar je blij van wordt.”

Op inkooptrip

Op inkooptrip

RISICO

Lourus: “Valt iets in de smaak bij de klanten? Is dit de goede kleur? Inkopen blijft een groot risico, want het is moeilijk om bij een populair model of kleur zomaar even iets bij te kopen. In een schoen zit zoveel arbeid, meestal meer dan 200 handelingen, daarom duurt het vaak te lang voordat het in de winkel ligt. Dan is een seizoen voorbij als de nabestelling binnenkomt. De kracht van Omoda is de diversiteit in stijlen, merken en het grote assortiment. Maar de kwaliteit moet constant zijn. Omoda staat bij iedere collectie borg voor de prijs én kwaliteit. We kopen alleen merken in waar we onze naam aan willen verbinden. En het eigen label van Omoda komt alleen uit Italië, Spanje of Portugal.”

Op inkooptrip

shop:
dames          heren          meisjes          jongens

lees ook:
ontdek schouwen-duiveland          5x stijltips by danie bles          interview floris van bommel

Lees ook
0 Favorieten

Favorieten bewaren & vergelijken

Terug naar de shop

Klik hier om verder te winkelen

Omoda.nl maakt gebruik van cookies